مهدی سافت 313 / MS313.IR

بهترین ها برای بهترین ها

بسم الله الرحمن الرحیم

یکی از مشکلاتی که اکثر افرادی که بالاجبار با برنامه نویسان سروکار دارند عدم متعهد بودن برنامه نویسان است در این مقاله سعی داریم با استفاده از روش گیمیفیکیشن ( بازی کاری ) روند برنامه‌نویسی را برای خودمان جذاب کنیم تا به برنامه‌نویس بدقول محکوم نشویم.

در این مقاله به توضیح گیمیفیکیشن و دلیل رواج پیدا کردن آن می‌پردازیم و توضیح می‌دهیم که چگونه می‌شود با استفاده از این راهکار برنامه‌نویسی را برای خودمان کاری جذاب کنیم.

لازم به ذکر است که اکثر ما به‌عنوان برنامه‌نویس علاقه‌مند به کامپیوتر و برنامه‌نویسی هستیم و تابه‌حال دیده نشده که کسی به کامپیوتر و برنامه‌نویسی علاقه‌مند نباشد و بخواهد به این کار بپردازد.

اما اتفاقی که برای برنامه نویسان می‌افتد جدای از بحث علاقه‌مند بودن و یا نبودن است در این مقاله ما سعی داریم که ریشه این مسئله را بررسی کنیم و سپس به تشریح راهکار بپردازیم.

گیمیفیکیشن چیست ؟

زمانی که مطالعه‌ای در تاریخ انجام می‌دهیم متوجه خواهیم شد در کنار کار های دیگری که در قدیم وجود داشته است، رد پایی از فعالیتی به نام بازی نیز دیده می‌شد.

بازی جزء معدود فعالیت‌هایی است که از دیرباز تا کنون در بین ما انسان‌ها رواج داشته است و شاید مهم‌ترین دلیل وجود این فعالیت نیاز ما به‌عنوان انسان به تفریح است.

که می‌توان نوعی از تفریح‌ها را بازی دانست از همان زمانی‌هایی که اجداد ما با اشیاء بسیار ساده مانند چوب و سنگ بازی انجام می‌دادند تا به الآن که با استفاده از کنسول‌های بازی xbox و یا موبایل و کامپیوتر ما در حال انجام بازی هستیم.

اما تفاوتی در میان بشر کنونی و بشر قرون قبل‌تر است اینکه در حال حاضر ما ساعات بسیار زیادی را درگیر فعالیت‌های روزمره خود هستیم و شاید مانند پیشینیان خودمان نتوانیم ساعات زیادی را فراغت داشته باشیم.

 لذا بشر به این تصمیم رسید که باید فعالیت‌های دیگر خود را با بازی تلفیق کند و آن‌ها را به‌صورت همزمان داشته باشد.

اینجاست که ما با مفهومی به نام گیمیفیکیشن که تعاریف بسیار زیادی برای آن وجود دارد مواجه می‌شویم.

در اینجا ما از تعریف گیب زیکرمن استفاده می‌کنیم: به‌کارگیری تفکر بازی محور و ابزارها و سازوکارهای بازی برای درگیر کردن کاربران و حل مسائل و چالش‌ها.

به طور مثال یکی از گیمیفیکیشن هایی که ما در طول روز با آن درگیر هستیم استفاده از اپلیکیشن اینستاگرام است.

اینستاگرام ما را به این کار وامی‌دارد که ساعات بسیار زیادی را صرف مشاهده افراد و تصاویر و ویدیوهای مختلف کنیم و در مقابل آن جایزه که همان توجه و فالوور و یا شاید لایک کامنت بیشتر است دریافت کنیم.

در مقاله‌ای از وب‌سایت متمم به عنوان منبع استفاده کرده‌ایم ، مثال جالبی را در آن جا مشاهده کردم، مثال این بود که وقتی‌که بروشوری را مشاهده می‌کنیم که برای ما ۵۰ درصد تخفیف در نظر گرفته است و ما تصمیم می‌گیریم که به سمت رستوران حرکت کنیم و از آن تخفیف استفاده کنیم نیز یک نوع گیمیفیکیشن است.

یکی از بخش‌های مهمی که در گیمیفیکیشن نقش پررنگی دارد رقابت است، که می‌تواند تأثیر بسیار زیادی بر انسان‌ها داشته باشد، به طور مثال با دوستی مواجه شدم که برنامه نویسی را خیلی سریع و در مدت زمان کم یاد گرفته بود و زمانی که دلیل این اتفاق را از او پرسیدم گفت که از مهم‌ترین دلایل احساس رقابتی بود که مرا به جلو هدایت کرد.

چون قدیمی شده

همان‌طور که در ابتدای مقاله ذکر کردیم در اینجا ما قصد داریم که با استفاده از گیمیفیکیشن روند برنامه‌نویسی خودمان را بهبود دهیم و گفتیم که قبل از ارائه راهکار نیاز است تا مسئله را توضیح دهیم.

از مهمترین دلایل و مسائلی که منجر می‌شود ما به عنوان برنامه نویس بد قول شناخته شویم این است که حس و حالمان نسبت به کاری که قصد داریم انجام دهیم خیلی خوب نیست.

به طور مثال شما اقدام به یادگیری یک‌زبان برنامه‌نویسی می‌کنید به طور مثال زبان php و پس از مدتی سطح مقدماتی آن را مسلط می‌شوید حالا یکی از مشتریان شما می‌خواهد که با همان سطح مقدماتی برایش برنامه نویسی کنید در اینجا ممکن است php دیگر به عنوان یک‌زبان جدید برای شما جذابیت نداشته باشد و موجب ‌شود که کار خود را به تعویق بیندازید.

باید عالی بشه

متأسفانه دلیل دیگری که باعث می‌شود ما به عنوان برنامه نویس بد قول شناخته شویم این است که فکر می‌کنیم تا هر وقت که خواستیم می‌توانیم بر روی پروژه کارفرما کار کنیم.

در صورتی که در اکثر اوقات ما یک ددلاین و یا زمان اتمام پروژه داریم که باید تا آن موقع پروژه را تکمیل کنیم.

در بعضی موارد زمان و کیفیت کار در مقابل هم قرار می‌گیرند اما چیزی که باید بدانیم این است که ممکن است ما دچار کامل گرایی شویم و پروژه که می‌توانست برای کارفرما بسیار مناسب باشد و در زمان مقرر تکمیل شود به دلیل اهمیت بیش‌ازحد ما به کیفیت و مبتلا بودن به کامل گرایی به تعویق بیفتد و موجب ناراحتی کارفرما و کاربران شود.

این‌ها مسائلی هستند که ما قصد داریم در مقاله‌ی بعد با استفاده از گیمیفیکیشن آن‌ها را رفع کنیم و پروژه را در زمان معین به دست کارفرما و یا کاربر خودمان برسانیم.

مقاله بعدی را از دست ندهید، راهکارهای عملی و کاربردی را قصد داریم توضیح بدهیم.

اطلاعات بیشتر

برای مطالعه بیشتر می‌توانید از وب‌سایت متمم استفاده کنید که در این مقاله به‌عنوان منبع استفاده‌شده است.

خوان کتاب رایگان گیمیفیکشن و تأثیر آن در کسب‌وکار نوشته آقای مهران منصور فر که در کتابراه می‌توانید آن را دانلود کنید .

کتاب بازی کاری یا همان گیمیفیکیشن فارسی است که در وب‌سایت دکتر استارتاپ وجود دارد و از لینک زیر قابل دانلود است.

دانلود کتاب بازی کاری

کتاب طراحی گیمیفیکیشن که توسط وب‌سایت آقای گیمیفیکیشن منتشرشده است را هم می‌توانید مشاهده کنید.

دانلود کتاب طراحی گیمیفیکیشن

دوستان تا بخش دوم از این سری مقالات

یا علی خدانگه‌دار
مصطفی صالحی پور
یکشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۸

نظرات ( تاکنون نظری ثبت نشده است )